2007-09-07

Veckans ord: hastighetsen

Ladislaus Horatius gjorde sig känd för vid pass tio år sedan genom att nödbromsa ett X2000 för att protestera mot hastighetsen. Passagerarna, inte bara i detta tåg, utan även de andra som drabbades av följdförseningar, var dock förmodligen mer intresserade av att komma hem till sina familjer än av att delta i en filosofisk aktion mot Paul Virilio, men lite svinn bland civilisterna får man ta när man ska förbättra världen.

Jag undersökte en gång en arabisk skrivmaskin och frågade dess ägare hur tangenterna var placerade, om man använde någon sorts arabisk motsvarighet till Dvorak. Han undrade vad det var och jag förklarade att det var en optimerad placering av tangenterna så att man kunde skriva fortare. Det tyckte han var alldeles onödigt, för varför ska man ha bråttom? Jag försökte förklara att ju mindre tid jag behövde ägna åt att överföra mina tankar till text, desto lättare var det för mig att behålla tanketråden och därmed få fram det jag egentligen var ute efter, snarare än att trycka på tangenter. (Sen att det finns en möjlighet att risken för karpaltunnelsyndrom minskar gör ju inte saken sämre.)

Däremot, om min chef skulle få för sig att jag bör kunna öka min produktivitet med 5% bara för att jag kan skriva fortare är det mindre bra. Det är inte farten som bryter, krossar och knäcker – det är att människor hamnar i vägen.

1 comment:

Martin said...

Om Ladislaus Horatius kan noteras att han spelar piano i den lysande filmen Bröderna Mozart och att han hängde i samma uppringda KOM-system som jag i början av 90-talet. Jag och dåvarande frugan blev hembjudna till honom på drinkar en gång, i trakterna av Tessinparken, och han demade då sin parfymsamling och sin något kaotiska heminredning. En sann ickekonformist.